HTML

Linkek

A futás olyan hegyek nélkül, mint az élet futás nélkül. Lapos.

Friss topikok

• csuth.tamas: Onedoor Trail a Mecsekben :) (2019.10.01. 07:19) Instant túrák áttekintés
  • Zsalapa: Valamennyi "40 éves hobbifutó" nevében gratulálok! :D (2019.03.13. 14:05) VTM 2019
  • luy123: Készülőben van egy Pilisi Kilátások Kör is, a "Pilisi Kilátások" jelvényszerző mozgalom alapján. (2016.10.20. 15:50) Körző
  • RabiMiki: Csákvár már vááááros! Aztakutyafáját! Gratulálok! :) (2014.10.12. 21:40) VérKör bringával
  • ubp: Egészen kedvet kaptam :) De tudom, hogy milyen sok munka, futás van mögötte! Gratulálok a szép te... (2014.05.11. 22:46) Terep százas 2014

VérKör, a kezdetek

2014.01.13. 12:45 pamutmamut

Két évvel ezelőtt egy kerékpáros magazinban olvastam egy túráról amit az Alpokban lehet teljesíteni. A túrán bármikor lehet indulni és egy megadott útvonalon kell végigmenni. Az útvonalon acél oszlopok vannak elhelyezve és ha jól emlékszem lyukasztással lehet igazolni a teljesítést. A túra végén pedig kézzel készített festett köveket adnak a teljesítőknek.

Ekkor kezdtem el gondolkozni egy hasonló kör létrehozásán a Vértesben. Mivel Oroszlányon lakom (a Vértes lábánál) ezért nyilvánvaló volt, hogy a túra a szülővárosomból induljon. Sokáig gondolkoztam az útvonalon és azon hogy miként lehet megoldani a teljesítés igazolást, emberi beavatkozás nélkül. Véleményem szerint ez azért fontos, hogy tényleg bármikor teljesíthető legyen hétköznap, ünnepnap vagy akár éjjel.

2013-ban Csanya (terepfutas.hu) kitalált egy komoly ultrafutó útvonalat a Börzsönyben a Kört (150 Km, 7200 szint). Itt GPS segítségével kell egy útvonalon végigmmenni és a track-el lehet igazolni a teljesítést. Talán ez volt a lökés ami elindította a fizikai megvalósítást. Nekiláttam a honlap fejlesztésének. Nagy előnyt jelentett, hogy számos teljesítménytúrán és terepfutó versenyen vettem már részt és sejtem mit várnak az indulók.

A Vérkör hasonlít egy teljesítménytúrához, mert adott időn belül egy megadott útvonalat kell bejárni. Az egyetlen jelentős eltérés az indulás ideje. Ezt bármikor teljesíthetik. Nincs időponthoz kötve. A teljesítést pedig QR kódok leolvasásával lehet igazolni. Ehhez egy okostelefonra van szükség és internet elérésre, de ez ma már nem akadály.

A távot úgy választottam meg, hogy egy kezdő futó számára kihívás legyen, de azért egy gyakorlott terepfutónak is felkeltse az érdeklődését. A táv 77 Km, 1600 méter szintemelkedéssel. Az útvonal a Vértes legszebb részeit járja be (Vitány-vár, Mária-szakadék, Géza pihenő stb.). Teljesíthető futva, gyalog, kerékpárral más-más szintidőkkel.

2013 szeptemberében kezdtem bele a fejlesztésbe és 2014 év elején készült el az oldal. 2014 első hétvégéjén az utolsó QR kódok is kikerültek az erdőbe. Paripával (futótársam) elhatároztuk, hogy a következő hétvégén teljesítjük a VérKört. Ez lesz az első hivatalos teljesítés és egyben a rendszer éles tesztje.

2014. Január 11. (szombat) reggel 06.00-kor, ketten áltunk a Sportcsarnoknál készen az első futó teljesítésre. A beszámolót részben itinernek is szánom és leírom a tapasztalatainkat. A rajt-cél kódokat két helyre helyeztem ki. Az egyik az Oroszlányi sportcsarnokba ablakában került a másik pedig az uszoda jobb oldalára, a mozgássérült liftnél lévő lépcsőhöz. A leolvasás előtt levettünk egy réteg ruhát, készítettünk magunkról egy fényképet és elővettük a fejlámpákat. Eljött a pillanat amire már régóta vártunk, leolvastuk a kódot és a telefonon megjelent: "Sikeresen elrajtoltál! Jó utat!". Megkezdtük a VérKört. Mivel a futó teljesítést választottuk a nevezésnél, ezért 12 óránk volt megtenni a 77 Km-es távot. (www.verkor.hu)

A beszámoló

Átvágtunk az uszoda előtti parkolón, a bokrok között vezető járda irányába. Keresztül futottunk a Haraszthegyi úton, enyhén balra tartva a tömbházak előtt folytattuk az utat. A tömbházak előtti járda egy kis emelkedő után a Rendelőintézet előtt vezet el (visszafelé itt tudtok műlábat igényelni), majd jobbra fordulunk az Alkotmány útra. Innentől már a piros jelzés vezet. A templom után (hét miatyánk magadban, különben véged lesz 47 Km-nél) balra fordulunk és lefelé mentünk az Ótakács úton Majk felé. Az út végén jobbra majd a dombtetőn balra fordulva sokáig egyenesen futottunk aszfalt úton. Még sötét volt, fejlámpát használtunk. Jó hangulatban teltek a kilométerek, jól ismert útvonalon haladtunk. A csákvári úton egyenesen átvágtunk, a következő kereszteződéseknél jobbra tartva. Nemsokára már látszottak Vértessomló fényei. A faluból kiérve az első komolyabb emelkedőn gyalogolni kezdtünk. A megbeszéltek szerint biztonsági teljesítésre törekedtünk, az elsődleges célunk a szintidőn belüli teljesítés volt. Paripa pedig egyéni rekord felállítására készült, ő még nem futott ennyit. Az erdőben elég komoly sár volt, de azért lehetett haladni. A kék jelzést elérve a tervút előtt balra fordultunk a Szarvas-kút felé, lámpa már nem kellett ezért elraktuk. A Szarvas-kút teljesen ki volt száradva. Felgyalogoltunk az emelkedőn, majd lefutottunk a Zöld jelzésen a Vitány-vár felé. A várhoz a Z háromszögön kell felmenni (a nyamvadtak és a csalni kedvelők mehetnek a kéken is ha a lelkiismeretük engedi). Húzós emelkedő, lihegünk.

Vártól lefelé kis lejtő, majd emelkedő. Utána viszont hosszan futunk lefelé. A tempó visszafogott, kicsit lassabb a tervezettnél, de nem aggódunk. A Mária-szakadék előtt a kék+ balra tart, majd egy jó darabon nincs  jel! A következő kereszteződésnél jobbra tartottunk, majd a dombtetőre érve jobbra lefelé. Itt van jel megint. Innen meredeken ereszkedtünk egy bokatörő köves völgyben, kidőlt fákkal nehezített terepen. Amikor a völgy megszelidül megláttuk az első pontot közel a kék-kék+ kereszteződéshez. A kódok a helyükön és a térerő is rendben volt. 2 óra 7 perc alatt értünk ide 7,6-os átlagsebességel. (Táv: 16,2 Km, Szint: 444 m).

Éles jobb kanyar után a kék jelzés vezetett fel a szép Mária-szakadékon. Felérve balra fordultunk a Kék+ jelzésen. Az idő tökéletes, szélcsend és + 5 fok. Elképzelni is nehéz jobbat! Meg sem próbáljuk. Körtvélyespuszta házai között vezet a jel majd a házak után rögtön jobbra egy szűk ösvényen. Több enyhébb emelkedő után érkeztünk meg a Macska-bükkhöz. Itt a piros jelzés vezet le a Zöld jelzésig. Érdemes figyelni a jeleket, mert ezen a részen könnyű téveszteni hacsak nem voltál a VTM-en (félmaraton táv). Meredek néhol sziklás ereszkedésbe kezdtünk, majd elértük a Zöld jelet amit hosszan követünk. Egy széles murvás utat elérve balra fordulunk de nem sokat megyünk rajta, mert jobbra fel folytatjuk egy meredek kaptatón. A hegytetőre érve balra leszaladunk és elérjük az Új-osztást. A táblától már látszik a VK jel a fán.

Paripa leolvassa a kódot és megnyílik a weblap (Vodafone). Nekem nincs térerőm (T-mobile). Érdekes a múlt héten még volt, többször is próbáltam. Telefon újraindítás után már van (edge), de csak 100 méterrel odébb. Ezzel veszítünk pár percet, de még mindig nem annyit mint a Kinizsin az első pontnál :-). A kód leolvasása után egy weblap nyílna meg. Ha térerő miatt nem működne, menj egy kicsit odébb és próbálj meg ott ráfrissíteni. Érdekes módon 10 méteren belül is változik a helyzet. (Táv: 22,5 Km, Szint: 632 m). Itt még minden rendben, jól érezzük magunkat.

Több kilométeres ereszkedésbe kezdünk a Sárkány-lyuk völgyben. A Völgy felénél kidőlt fák lassítottak, alig lehetett kikerülni őket.

Leérve jobbra fordultunk az aszfalton és Vérteskozma felé vettük az irányt. Alattomos, laza emelkedő (hogy lehet alattomos és laza egyszerre?) egészen a falu határáig. Lassan, de megfutjuk. A sorompó után balra befordulunk az erdőben egy kis ösvényen. Hullámvasút, majd balra közepes emelkedő. Itt elválik a sárga és a zöld. Innentől a sárgát követjük Csákvárig. Kellemes lejtős szakasz, némi kővel. A házat elhagyva hosszú egyenes, itt figyelni mert jobbra kell menni át a mezőn. Messze egy hatalmas sárga jel jelzi az útirányt. Elhaladtunk egy betonbunker mellett. Egy jobb-bal kanyar kombináció után enyhe emelkedő majd megérkeztünk a harmadik ponthoz Csákvár, Vadászkápolna.  A kápolna előtt közvetlenül leolvastuk a kódot, térerő tökéletes. (Táv: 34,7 Km, szint: 784 m)

Csákváron keresztül futunk, közben egy kék kútnál vizet töltünk. A +8 fokos januárban szerencsére nincs elzárva.  Kellemes napsütéses időben rátérünk a zöld jelzésre, majd elhagyjuk a várost. A jelzés jól követhető de azért figyelni kell mert van pár kanyar. Kőfejtés után nem sokkal találkozunk a sárga jelzéssel, de a zöldön megyünk tovább. Kacskaringós ösvény vezet fel a Gém-hegyre. Az ösvény egy szekérútba vezet. Egy hosszú sík, egyenes szakasz végén találjuk meg a következő pontot balkézre egy facsoportnál. (táv: 41,9, szint: 940 m) Közepes térerő.

5 és fél órája vagyunk úton és lefutottunk egy maratont. Fáradunk és egyre többet gyalogolunk. Kicsit még emelkedünk, majd a táblánál enyhén balra tartunk a zöld hárömszög jelzésen. Szép részhez érünk, füves fennsík néhány facsoporttal. Szép kilátás és jól esik a napsütés. Jelzés nem sok van, de az ösvény jól követhető.

Gántra meredeken ereszkedünk le és egyből a vendéglőbe megyünk. Citromos sörrel öblítjük le az út porát. Jól esik a röpke pihenő.

A nyomós kútnál vizet töltünk, mert innen már nem sok vízvételi lehetőség lesz. Murvás úton futunk 6:30-as ezrekkel. A mozgásunk már nem a régi, eltűnt belőle a ruganyosság. Viszont hosszan bírjuk. A kék+ -nál gyaloglásra váltunk. Szerintem a Juh-völgy a Vértes legkomolyabb emelkedője. Szinte Gánttól emelkedik egészen a Géza-pihenőig. A meredeksége nem vészes, viszont hosszú. Felérünk és megnézzük a kilátást a Géza-pihenőtől. Egy pár napfürdőzik. Megkérjük őket, hogy készítsenek egy fotót rólunk.

A fennsíkon egy hatalmas erdőírtásba botlunk, éppen vágják a fákat és traktrorral vontatják. Szörnyű látvány a hatalmas tarvágás.

Nemsokára elérjük a Z, Z+ elágazást és utána 200 méterrel az 5. pontot (táv: 52,1 Km, szint: 1209 m). Elég gyenge térerő, de elsőre megnyílik az oldal. Az úton sokkal jobb a térerő mint tőle 3 m-re. :-)

Lefelé jól haladunk Szentgyörgyvárig. Leérve jobbra fordulunk a Kék négyzeten Mindszentpuszta irányába. Pár helyen belesétálunk, de sok futással jutunk el Mindszentre. Innen kéken megyünk egészen Várgesztes határáig.

Lefelé még futunk majd Paripa holtpontra ér. Gyalog folytatjuk. Nem beszélgetünk csak tesszük egyik lábunkat a másik elé. Bőven szintidőn belül megyünk, nincs gond. Innen már futás nélkül is beérünk 12 óra alatt erős gyalogtempóban. A Csáki-vár után komoly emelkedőt küzdünk le. Nem esik jól. Felérve szídnánk az útvonal kijelölőt de mivel mit találtuk ki inkább nyelünk egyet. A következő szakaszon többet gyaloglunk mint futunk, de végre eljön a lejtő és Kőhányásig megy a laza kocogás. Az aszfalt úton átkelünk és erőltetjük egy kicsit. A következő emelkedőt gyalog tesszük meg, Paripa egyre jobban van, ismét beszélgetünk. Gyorsan kijött a gödörből!

Lejtő jön amit megfutunk, jobbra szűk ösvényre váltunk és leérünk Gesztes határába. Várgesztesre nem megyünk be, előtte balra fordulunk és felmászunk egy rövid meredek emelkedőn a sárga jelzésen (amit Oroszlányig követünk). Az emelkedő végén mepillantjuk a 6. pontot és beolvassuk a kódot.  Jó térerő, sima olvasás. (táv: 67,9 Km, szint: 1553 m). 9 óra 29 perc telt el az indulástól, tehát még van 2 és fél óránk a hátralévő 8,3 Km-re. Ezt már törpejárásban, hátrafelé is megtesszük. Inkább a kocogást választjuk ki tudja miért. Itt már nem úgy működik az agyunk mint a rajtban.

Unalomig ismert szakasz. A fenyvesnél kell csak figyelni annak aki ritkán jár erre mert ott van egy érdekes jobb, bal kombináció. Sétálunk is meg nem is. Mivel látszik, hogy 11-en belül leszünk elveszítjük a motivációt. Többet sétálunk mint feltétlenül kellene, de most ez esik jól. Érezzük, hogy a markunkban van! A forgalmas aszfalt úton átkelünk a szemközti beton útra, a híd után jobbra fordulunk a sárga jelzésen Majk felé. A torony már messziről látszik. Szürkülni kezd, de lámpa még nem kell. A kastélynál a bejárattal szembe balra megy le a sárga jelzés és kiérünk az aszfalt útra. A kör bezárult, reggelről ismerős lehet a szakasz. A dombon felsétálunk. Az Ótakács úton Paripa hívást kap. Csige Fecó érdeklődik, hogy a neten már úgy látja mindjárt beérünk. Tényleg így van, kijön elénk. Becsületből megfutjuk az utolsó pár száz métert és leolvasnánk a cél kódot, de sötét van. Mielőtt elővennénk a fejlámpát Fecó világít nekünk a telefonjával és sikerül a beolvasás. 10 óra 37 perc alatt megtettük a 76,2 Km-es távot. 7,2 Km/h átlagsebesség. Gratulálunk egymásnak és Fecó is nekünk! Sikerült!

Sikeresnek értékelem az első éles teljesítést. Egyedül az Új-osztás pontnál okozott kisebb problémát a térerő. A jelzések a Mária szakadék előtti K+ -t leszámítva nagyon jók. A hegyek kellemesen elosztva követik egymást. Nekünk tetszik az útvonal és remélem nektek is elnyeri a tetszéseteket! Kiváncsian várom a harmadik teljesítőt! Paripának ezúton is gratulálok! Nagyon jól mentünk!

Eredmények: www.verkor.hu

2 komment

Címkék: Vértes VérKör

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Niro 2014.01.21. 19:57:31

"A várhoz a Z háromszögön kell felmenni (a nyamvadtak és a csalni kedvelők mehetnek a kéken is ha a lelkiismeretük engedi). Húzós emelkedő, lihegünk." Én ott vittem már fel 2 acélbringát, nincs az a pénz amiért ezt még egyszer megtenném, az acél kitámasztóm is kettétört:D Amúgy az útvonal jó, de bicót aki vitt már fel ott, többé nem fogja:) Szóval ha bicós kerüli ki aki már vitt fel ott bringát, az úgy már nem csalás:)

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2014.01.27. 09:55:41

Gratulálok, srácok! A teljesítéshez és az on-line pálya kidolgozásához is.
Velem futottatok össze a Gém-hegyen. Ősszel, ha minden a terveknek megfelelően alakul, megpróbálom ezt a távot én is.